LearningApps.org - wprowadzenie

FUNKCJONALNOŚCI PORTALU

Moje dwa artykuły

https://www.lscdn.pl/pl/publikacje/cww/tik/5044,Interaktywne-aplikacje-LearningAppsorg-cz-1.html

https://www.lscdn.pl/pl/publikacje/cww/tik/8879,Interaktywne-aplikacje-LearningAppsorg-cz-2.html

PRZYKŁADY APLIKACJI

Moja strona użytkownika https://learningapps.org/user/ewcze

Zrób ćwiczenie Blumen, a potem wszystkie ćwiczenia z folderu Mix.

Kolekcja ćwiczeń do fragmentów "Quo vadis" H. Sienkiewicza

https://www.lscdn.pl/pl/publikacje/cww/przedmioty-humanistyczn/8015,Czytanie-quotQuo-vadisquot-w-obrazie-filmowym.html

Treść pierwszego artykułu

LearningApps.org jest projektem badawczo-rozwojowym Wyższej Szkoły Pedagogicznej PHBern, tworzonym we współpracy z Uniwersytetem w Moguncji i Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Zittau / Görlitz. Adres portalu http://learningapps.org/

Portal wspiera proces uczenia się i nauczania poprzez małe interaktywne i multimedialne moduły zwane aplikacjami. Moduły mogą być wykorzystywane pojedynczo lub wplecione w większy zasób edukacyjny. Wśród autorów aplikacji są nie tylko nauczyciele, ale i uczniowie (25%) z różnych krajów.

Nawigowanie po serwisie jest proste i intuicyjne. W menu mamy dwie podstrony: PRZEGLĄDAJ APLIKACJE i TWORZENIE APLIKACJI. Pierwsza z nich oferuje nam przegląd zasobów według przedmiotów, przy czym można suwakiem zawęzić poziom / etap edukacyjny, natomiast druga - według typów aplikacji.

Jeśli autor aplikacji uczyni z niej aplikację publiczną, staje się ona dostępna dla pozostałych użytkowników - mogą z niej korzystać w niezmienionej formie lub zapisać na swoim koncie i dopasować do własnych potrzeb. Jest to podstawowa zaleta LearningApps - każdą publiczną aplikację można przeedytować i zapisać jako swoją własną. Jest to możliwe, gdy założymy sobie darmowe konto w portalu.

Na początku pracy musimy zdecydować, czy bazujemy na istniejącej aplikacji, czy wybieramy pusty szablon. Użytkownik ma do wyboru 20 typów aplikacji oraz 5 dodatkowych narzędzi, Najczęściej używane aplikacje to pasujące pary (sklejane karteczki), grupowanie, oś liczbowa, kolejność, dowolny tekst odpowiedzi, pasujące pary (szpilki na obrazku), test jednokrotnego wyboru, zadanie z lukami, krzyżówka, milioner, wykreślanka, odsłoń obrazek, wisielec.

Tworzenie aplikacji polega na uzupełnieniu pól formularza, tj. wpisaniu polecenia i treści tekstowej ćwiczenia oraz wskazania multimediów. Użyte multimedia mogą pochodzić z YouTube czy Wikipedii, albo zostać pobrane z naszego dysku.

Kolejnym plusem tego portalu są różne sposoby udostępniania aplikacji w sieci.

  1. Najpopularniejszym sposobem jest udostępnianie aplikacji poprzez jej unikatowy adres URL. Przykład: https://learningapps.org/view3966845
  2. Drugim sposobem jest wygenerowanie kodu html w celu osadzenia na naszej stronie www, mającej dostęp do Internetu.
  3. Portal LearningApps wspomaga wykorzystywanie urządzeń mobilnych w edukacji i z tym wiąże się trzeci sposób udostępniania aplikacji. Poniżej każdej aplikacji, po prawej stronie jest widoczny kod QR, który wystarczy zeskanować smartfonem lub tabletem z zainstalowanym czytnikiem kodów (np. QR Droid dla Androida). Kod można pobrać ze strony jako plik graficzny, wydrukować i np. wręczyć uczniowi.
    1. zob. plik.
  4. Czwarty sposób polega na zdradzeniu uczniom adresu URL naszej strony profilowej w portalu, na której są widoczne wszystkie nasze aplikacje publiczne, a której adres zaczyna się od https://learningapps.org/user/... Przykład mojej strony profilowej: https://learningapps.org/user/ewcze
    1. Aplikacje można umieszczać w folderach - jeśli zawierają one aplikacje prywatne, do odczytu wymagane jest wpisanie kodu PIN podanego przez właściciela.
  5. Piąty sposób to stworzenie klasy i przypisanie jej aplikacjiWszystkie pięć sposobów udostępniania aplikacji mogę polecić, jeśli mamy połączenie z Internetem i pracujemy w chmurze portalu.
  6. Jeśli natomiast chcemy na lekcji zaprezentować wybrane aplikacje, a spodziewamy się, że Internet nie zadziała, wtedy wcześniej powinniśmy te aplikacje pobrać z chmury na swój komputer. Do tego celu służą dwa linki widoczne pod każdą aplikacją.
    1. Po kliknięciu na iBooks Author ściąga się paczka ZIP, która zawiera wszystkie elementy składowe aplikacji. Po pobraniu należy ją rozpakować, a następnie uruchomić otwierając plik index.html w przeglądarce internetowej.
    2. Link SCORM umożliwia pobranie paczki spakowanej według standardu SCORM zapewniającego kompatybilność platform edukacyjnych. Jeśli posiadamy np. platformę Moodle i chcemy uniezależnić się od chmury LearningApps.org, wtedy warto pobrać aplikację w tym formacie.
Last modified: Monday, 27 May 2019, 3:23 PM